operatie Desert Freedom

Fase I

Extra
intel 1/2

Met of zonder
targeting pod?

Vliegen zonder goed werkende targeting pod kan probleemloos. Een vliegonveilige situatie zal niet ontstaan. De vraag is natuurlijk wel of je voldoende kunt bijdragen aan het doel van de missie.

Extra
intel 2/2

Delicate techniek

Een targeting pod overzetten is een precies werkje. De connectoren zijn gevoelig. Het zal niet de eerste keer zijn dat een targeting pod schade oploopt tijdens het opbouwen aan het vliegtuig..


Vraag 1/3

Je zoekt hulp bij een bondgenoot

Een optie is om te informeren bij een bondgenoot of zij mogelijk nog een reserveonderdeel hebben liggen dat je kunt overnemen. Mogelijk kun je een targeting pod overnemen van de Denen. Zo’n uitwisseling van onderdelen komt vaker voor. Je werkt immers voor dezelfde opdracht. Nadeel van die keuze is wel dat je krap in je tijd komt te zitten: de safety-voorwaarden vragen het nodige papier- en regelwerk voordat je een Deense module in het Nederlandse vliegtuig kunt opbouwen. En daarmee loop je het risico dat je je toezegging een volledig inzetbaar toestel te leveren, op het laatste moment tóch niet kunt waarmaken.

Blijf je bij je keuze of wil je je keuze veranderen?

Je haalt een targeting pod van een ander toestel

Een optie is om een werkende targeting pod van een ander toestel te halen dat sowieso al voor revisie aan de grond staat. Een toestel dat toch niet vliegt, kan best een extra onderdeel missen. In de tussentijd laat je het onderdeel zo snel mogelijk uit Nederland komen. Het grote voordeel is dat je op deze manier toch je volledige missie kunt draaien. Het overzetten kost in totaal zo’n twee à drie uur. Dus dat is haalbaar. Wel moeten je eigen mensen twee keer sleutelen en loop je een klein risico dat tijdens het overzetten ook deze module beschadigd raakt. Een andere overweging is dat je het tweede toestel tijdelijk nog verder hebt ontmanteld. De vraag is of je dat wilt.

Blijf je bij je keuze of wil je je keuze veranderen?

Je stuurt het toestel ‘Partial Mission Capable’ de lucht in

Het toestel kan prima de lucht in, vanuit veiligheidsoogpunt. Zonder targeting pod kan de vlieger nog steeds waarnemen en informatie vergaren. Ook dát is belangrijk tijdens een operatie. In de tussentijd laat je zo snel mogelijk het onderdeel uit Nederland komen. Het nadeel is wel dat het toestel niet de volledige missie kan uitvoeren. Zelfstandig een doelwit uitschakelen is met dit specifieke toestel tijdelijk niet mogelijk. Mocht dat in het uiterste geval nodig zijn, dan kan een jachtvlieger in de lucht alleen een doelwit fixeren door gebruik te maken van informatie uit een ander, meevliegend toestel. De vraag is of je dat wilt.

Blijf je bij je keuze of wil je je keuze veranderen?

Je laat het onderdeel uit Nederland komen

Wachten tot het onderdeel over twee dagen uit Nederland is gearriveerd is een optie. Door duidelijk te zijn wat technisch wel of niet haalbaar is, voorkom je onduidelijkheden over de inzetbaarheid van het toestel. Binnen de militaire hiërarchie is dát cruciaal. Ook staat er dan minder druk op je team. Haastwerk kan voor extra schade zorgen, omdat de connectoren van de verschillende modules zeer delicaat zijn. Nadeel van je keuze is natuurlijk dat jij nu je commandant moet gaan vertellen dat het vliegtuig twee dagen aan de grond staat.

Blijf je bij je keuze of wil je je keuze veranderen?

Waarschijnlijk zouden we kiezen voor de optie om het onderdeel te lenen van een bondgenoot. Dat kost inderdaad tijd en papierwerk, maar als je zorgt dat iedereen in het technische team op scherp staat, is het haalbaar. Je hebt dan een volledig inzetbaar toestel. Haal je deadline niet, dan zou het toestel in principe nog steeds de lucht in kunnen. De veiligheid is niet in het gedrang; het toestel is alleen gedeeltelijk operationeel. Je overlegt met de vlieger die de missie kent of de gedeeltelijke inzetbaarheid voldoende is, binnen deze missie.

Naar volgende fase