De stappen van… Jeroen Versteijne, senior adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij Defensie

Content is key binnen werving Defensie

Hij rijdt geregeld mee in de grootste pantservoertuigen en staat weleens op de laadklep van een militair vliegtuig. Als senior adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij Defensie bedenkt en maakt Jeroen Versteijne (26) content voor de social media-kanalen en de website Werkenbijdefensie. Doel: jongeren aanspreken voor een baan bij Defensie.

Waarom Defensie?

‘Het Korps Mariniers had altijd al mijn interesse. Mijn oom is oud-marinier, dus ik hoorde vaak mooie verhalen. Toch leek het me handig om eerst een hbo-diploma te halen, dus ben ik na de havo Media, Informatie en Communicatie gaan studeren. Tijdens mijn stage bij een online marketingbureau ontdekte ik dat ik absoluut niet op zo’n typisch kantoor wilde gaan werken. Zo’n grijze plek en iedere dag hetzelfde; dat was niets voor mij. Toen ik eenmaal mijn diploma had behaald vond ik daarom dat het tijd was voor actie.’

Wat werd je volgende stap?

‘Het besluit dat een baan bij Defensie waarschijnlijk meer bij me paste. Ik startte vol goede moed aan de opleiding tot Officier bij het Korps Mariniers, maar viel uit door een blessure. Een jaar lang probeerde ik terug te komen via een revalidatiecentrum bij Defensie. Helaas werd het maar niet beter, dus opnieuw instromen lukte niet meer. Vervolgens ben ik volledig militair afgekeurd en was een baan als militair in de toekomst helaas uitgesloten.’

Hoe ging je om met die teleurstelling?

‘Natuurlijk heb ik enorm gebaald, maar omgaan met teleurstellingen is iets wat mij is bijgebleven van mijn militaire opleiding. Ik werd al snel gevraagd om te solliciteren op mijn vorige functie als communicatie adviseur en zag in dat er nog veel meer mogelijk was dan alleen het werken bij de Mariniers. Achteraf gezien ben ik blij dat het zo is gelopen. De skills die ik geleerd heb komen altijd nog van pas, maar nu zie ik veel meer van Defensie. Ik kom overal en maak ontzettend veel mee.’

Hoe ziet je werk er nu uit?

‘Sinds november vorig jaar houd ik me als senior adviseur vooral bezig met projectmanagement en maak ik in teamverband video’s voor op YouTube, LinkedIn en Instagram. Daarvoor ben ik constant bezig met het bereiken van verschillende doelgroepen; ik probeer ze enthousiast te maken voor een baan bij Defensie. Het feit dat ik als militair ooit aan de andere kant stond, helpt me bij het maken van die content. Een goed voorbeeld is de YouTube-serie “IK WORD MARINIER”. Het idee kwam voort uit eigen behoefte; ik bedacht me wat ik miste toen ik ging solliciteren. Dat heb ik vervolgens in het leven geroepen.’

Wat vind je het leukst aan jouw functie?

‘Door de video’s die ik maak raken mensen gemotiveerd. Daar haal ik veel voldoening uit. Plus, ik heb nu een kantoorbaan die je eigenlijk geen kantoorbaan kunt noemen. Natuurlijk zit ik soms op kantoor, maar ik ben voornamelijk op pad; mijn rooster is heel divers. Ik kom overal in binnen- en buitenland en vloog afgelopen jaar bijvoorbeeld mee in een Hercules-transportvliegtuig. Het gevoel dat je krijgt als de klep van het vliegtuig wordt geopend en je op een paar kilometer hoogte die laadklep oploopt, is onbeschrijfelijk.’

Heb je een bepaald doel voor ogen?

‘Op de korte termijn wil ik de platforms waaraan we werken uitbreiden en naar een hoger niveau tillen. Eigenlijk zijn we constant bezig met het ombuigen van tekst naar beeld. De ene tekst laat zich makkelijker ombuigen dan de andere, dus het is constant zoeken naar wat werkt. Vooral sommige moeilijk te vullen vacatures zijn lastiger om prikkelend op beeld te krijgen; dat is en blijft dus een mooie uitdaging. Op de lange termijn zou ik graag als campagnemanager aan de slag gaan. Dan ben je verantwoordelijk voor nóg grotere projecten zoals tv-commercials en grote internetcampagnes. Dat lijkt me wel wat!’