Vlieger worden

Ontdek in 1 minuut of jij het in je hebt om vlieger te worden

01

Om vlieger te kunnen worden hoef je heus geen superman van 1.85m te zijn met perfecte ogen. Beantwoord de volgende 4 vragen en ontdek of jij het misschien ook in je hebt om vlieger bij Defensie te worden.

Check of je voldoet aan de basis

Je voldoet aan de basiseisen

Solliciteer en doe de Vliegertest en ontdek in één uur of je de basisvaardigheden van een vlieger bezit.

Solliciteer nu

Voldoe jij aan de basiseisen?

Alleen als je aan deze vier eisen voldoet, kun je solliciteren en deelnemen aan de Vliegertest.

In 1 uur tijd ontdek je of je verder kunt met de selectieprocedure

02

De Vliegertest Deel 1 is de eerste stap die leidt naar de uitdagende baan van militair vlieger. In deze online test kijken we naar je algemene intelligentieniveau. Defensie wil hiervan een indruk hebben omdat het een goede voorspeller is voor je toekomstig functioneren als vlieger.

De test kun je thuis online afleggen en hij duurt ongeveer 1 uur. Je hoeft je niet voor te bereiden op deze test. Zorg er wel voor dat je de test in een rustige omgeving gaat afleggen. Je krijgt automatisch en direct terugkoppeling over het resultaat! Bij een positieve afronding van de test volgt direct een uitnodiging voor het volgende selectieonderdeel. Bij negatief resultaat mag je de test na 12 maanden opnieuw afleggen.

Vragenlijsten

Heb je het eerste deel van de Vliegertest met positief resultaat afgerond, dan vul je online vier vragenlijsten in ter voorbereiding op de volgende selectieronden:

1. Life datasheet. Dit is een soort uitgebreid cv.

2. Ingrijpende gebeurtenissenlijst. Welke ingrijpende gebeurtenissen hebben tot nu toe in je leven plaatsgevonden?

3. Persoonlijkheidsvragenlijst. Hoe steek je als persoon in elkaar?

4. Medische vragenlijst. Zijn er bijzonderheden op medisch gebied?

In 3 uur testen we intelligentie, snelheid en nauwkeurigheid

03

Het tweede deel van de Vliegertest wordt afgenomen op het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML) in Soesterberg. Je krijgt hiervoor automatisch een uitnodiging als je de eerste test positief hebt afgesloten. 

Keuze Maritiem Vlieger of Luchtmachtvlieger

Pas na het succesvol afronden van de Vliegertest en na een uitgebreide voorlichting op het CML kies je bij welk defensieonderdeel je wilt werken.

Heb jij de eigenschappen van een militair vlieger?

04

Het psychologisch onderzoek bestaat uit een assessment en een interview waarmee een inschatting wordt gemaakt of je kunt functioneren als militair in de functie van vlieger.

Assessment en Interview

Het psychologisch onderzoek wordt afgenomen in het Centrum voor Mens en Luchtvaart in Soesterberg en duurt één dag. Voorafgaand aan het interview doe je een aantal groepsopdrachten en een individuele presentatieopdracht.

In het interview worden allerlei vragen over jou gesteld. De interviewer wil op die manier een inschatting maken in hoeverre je in staat bent opgeleid te worden tot - en te functioneren als - militair in de functie van vlieger.

Close-up van een toetsenbord

Welk effect heeft vliegen op jou?

05

Heb je het psychologisch onderzoek goed doorstaan, dan word je uitgenodigd voor een twee uur durende Ervaringsvlucht met een Slingsby T67 Firefly opleidingsvliegtuig vanaf Breda International Airport.

Tijdens deze vlucht met een ervaren vlieginstructeur kijken we onder meer of je last hebt van luchtziekte en of je enthousiast wordt van vliegen. Laat je een goede indruk achter tijdens deze Ervaringsvlucht, dan word je opgeroepen voor het medisch onderzoek.

De Firefly is ‘fully acrobatic’, wat wil zeggen dat je er onder meer loopings en andere luchtacrobatiek mee kunt uitvoeren. De brandstof- en oliesystemen zijn geschikt om ondersteboven te vliegen. Het toestel kan in minder dan 10 minuten een hoogte van 10.000 voet bereiken. Twee vliegers kunnen ruim 3 uur onafgebroken met de Firefly in de lucht blijven. Deze eigenschappen maken het vliegtuig bij uitstek geschikt voor trainingsdoeleinden.

Het Spitfire vliegtuig

Ben jij gezond en fit genoeg voor de functie van vlieger?

06

Waar eerdere selectieonderdelen als doel hebben vast te stellen of je aanleg hebt om vlieger te worden, wordt tijdens de medische keuring je fysieke geschiktheid beoordeeld. Je wordt onderzocht op medische afwijkingen die je taakuitvoering als militair vlieger in gevaar kunnen brengen.

Veiligheid voorop

Defensie hanteert de algemene voorwaarde dat je niet mag lijden aan een afwijking of gebrek, aangeboren of verworven, waardoor de veiligheid in het geding komt bij het uitoefenen van jouw functie. Praktisch houdt dit in dat je geen chronische aandoening mag hebben en over een zeer goede functie van je zintuigen dient te beschikken. Operaties of therapieën met medicijnen kunnen leiden tot ongeschiktheid. Aandoeningen die er vaak voor zorgen dat iemand niet verder mag, zijn bijvoorbeeld epilepsie (stuiptrekkingen), longfunctiestoornissen zoals astma, allergieën, onvoldoende gezichtsvermogen - met of zonder correctie - en stoornissen in kleurenonderscheiding. Twijfel je of je aan de medische eisen voldoet? Neem dan contact op met het Centrum voor Mens en Luchtvaart via het contactformulier.  

Fitheidstest

Vliegmedisch Onderzoek

Het Vliegmedisch Onderzoek (VMO) gaat dieper in op je fysieke gesteldheid. Tijdens het VMO wordt beoordeeld of je voldoet aan de militaire medische eisen en daarbovenop aan de vliegmedische eisen. Het kan dus zijn dat je niet vliegmedisch geschikt bent, maar wel medisch geschikt voor andere functies bij Defensie. Zo is er een gesprek over je medische voorgeschiedenis en een lichamelijk onderzoek door een keuringsarts. Er worden diverse bloed- en urinetesten afgenomen, een longfunctietest gedaan en een elektrocardiogram (ECG, het zogenaamde hartfilmpje), gemaakt. Verder krijg je een gehoortest (audiogram), een onderzoek van je lichaamsmaten (biometrie) en een uitgebreid oogheelkundig onderzoek. Bij dit laatste wordt niet alleen je gezichtsvermogen onderzocht, maar ook de gezichtsvelden, kleuronderscheidingsvermogen en de samenwerking van beide ogen.

Je wordt echt van top tot teen doorgelicht. Ook voor jezelf geeft dat een gerust gevoel.

De fysieke aanname meting (FAM), ofwel sporttest, is het laatste gedeelte van het VMO. De testen duren ongeveer anderhalf uur en het is belangrijk dat je goed voorbereid bent om te slagen. De testen bestaan uit hardlopen op de loopband, sprinten op de fiets en krachttesten. Als je niet voldoet aan de gestelde fysieke inspanningseisen kun je 3 tot 6 maanden later een herkansing afleggen en krijg je gerichte trainingsadviezen mee.

Onderzoek in het Centraal Militair Hospitaal

Bij een positief VMO word je als kandidaat-vlieger meestal verwezen naar het Centraal Militair Hospitaal (CMH) te Utrecht. Hier krijg je een consult bij de kaakchirurg en worden er röntgenfoto’s van je wervelkolom, bijholtes en longen gemaakt. Je hersenactiviteit wordt onderzocht via een elektro-encephalogram (EEG) en je hart door middel van een echo. Alle afspraken voor het CMH worden zo veel mogelijk op dezelfde dag gepland.

Dat je gezond en goed belastbaar moet zijn, spreekt voor zich. Ook het feit dat je uitgezonden kunt worden, stelt eisen aan je gezondheid.

Medisch onderzoek

Uitslag medische keuringen

Aan het eind van de onderzoeken krijg je op het Centrum voor Mens en Luchtvaart de voorlopige uitslag te horen. Als je bent doorverwezen naar het Centraal Militair Hospitaal, dan sturen we de einduitslag schriftelijk naar je huisadres wanneer alle resultaten binnen zijn. Deze uitslag kan luiden geschikt of (tijdelijk) ongeschikt. Verder kan onderscheid gemaakt worden tussen ongeschiktheid voor een militaire functie in de ruime zin of ongeschiktheid voor een vliegende functie.

We leiden je op tot officier vlieger

07

Als je alle selectieonderdelen hebt gehaald – van de Vliegertest tot en met de medische keuring – krijg je een aanstelling bij Defensie en is het tijd voor je opleiding tot Officier Vlieger. Je opleiding begint met de Officiersopleiding. Je moet dus nog even geduld hebben voor je de lucht in mag.

Officiersopleiding

Het eerste deel van de officiersopleiding is gericht op het leren van de militaire basisvaardigheden, waarbij meteen ook de eerste stappen in leiderschap, training en vorming zijn geïntegreerd. Je leert onder meer schieten, exerceren, kaartlezen, militaire EHBO en je leert jezelf te beschermen tegen nucleaire, biologische en chemische strijdmiddelen. Je gaat meerdere keren op oefening in het veld. Samen met je groepsgenoten uit andere vakgebieden voer je onder verzwaarde omstandigheden diverse opdrachten uit.

De militaire vaardigheden die ik heb geleerd zijn echt van onschatbare waarde. En de vriendschappen die ik gemaakt heb ook.

Het tweede deel van de opleiding buig je je samen met andere aspirant-officieren in een academische setting over internationale & nationale veiligheidsvraagstukken en andere krijgsmachtbrede vraagstukken. Tijdens je officiersopleiding sta je ook stil bij de rol van de officier binnen de vredesbedrijfsvoering van Defensie.

De Officiersopleiding vindt voor aspirant Luchtmachtvliegers plaats op de Koninklijke Militaire Academie in Breda (duur 20 weken). De officiersopleiding van de aspirant Marinevlieger vindt plaats op het Koninklijke Instituut voor de Marine in Den Helder (duur 6 maanden).

 

Aspirant-vliegers die rechtstreeks van het VWO komen, kunnen ook de Militair Wetenschappelijke Officiersopleiding (MWO) volgen. In de MWO is de officiersopleiding gecombineerd met een universitaire studie die opleidt tot een wetenschappelijke bachelor. Deze opleiding duurt 4 jaar. Hier vind je meer informatie over het MWO-traject.

Vlieger is geslaagd voor zijn studie

Na succesvolle afronding van de officiersopleiding aan de KMA of het KIM ben je klaar om te functioneren op het niveau van luitenant. Je vervolgt je opleiding op de Koninklijke Militaire School Luchtmacht op Vliegbasis Woensdrecht.  Je begint hier aan het eerste deel van de vaktechnische opleiding voor vliegers: de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding (EMVO).

Wordt het de F-35 of een van onze hightech heli's?

08

Na je Officiersopleiding start je met de Elementaire Militaire Vliegeropleiding (EMVO).
Tijdens deze opleiding wordt er veel van je verwacht. Daarom ga je intern op Vliegbasis Woensdrecht, zodat je alle tijd en rust hebt om te studeren.

Vliegen bij de luchtmacht

Je begint de EMVO met de 12 weken durende theoretische opleiding Militairy Pilot Licence (MPL, op Vliegbasis Woensdrecht). Wij noemen deze theoretische opleiding de grondschool. Vervolgens ga je daadwerkelijk vliegen en maak je kennis met je eerste vliegtuig: de Pilatus PC-7. Op dit toestel maak je ongeveer 30 vlieguren, met als hoogtepunt je allereerste solovlucht! Vervolgens krijg je nog, afhankelijk van je vervolgtraject mogelijk nog maximaal 18 weken aan theorie. 

De Pilatus PC-7 wordt gebruikt als lesvliegtuig voor toekomstige helikopter- en vastvleugelpiloten. Het vliegtuig is in gebruik bij meer dan twintig luchtmachten over de hele wereld.

Pilatus vliegtuig

Aan het einde van de EMVO staat vast met welk toestel je verder gaat.

  • Wanneer je jachtvlieger wordt, begin je waarschijnlijk aan de opleiding op Sheppard Air Force Base in Texas en vlieg je in de T-6 en T-38. Omdat de Luchtmacht constant bezig is om de vliegopleidingen te verbeteren, is het mogelijk dat dit een andere locatie wordt.  Vanaf de zomer van 2024 start er ook naar alle waarschijnlijk ook een traject via de Italiaanse Luchtmacht. Na voltooiing van de opleiding op Sheppard AFB of een equivalent elders daarvan krijg je je militair vliegbrevet en daarmee je felbegeerde 'wing'. Hierna volgt de typegerichte opleiding op Luke AFB in Arizona, VS. 
  • Wanneer je Luchttransportvlieger wordt volg je ook de opleiding op Sheppard Air Force Base. Hier vlieg je dan ook in de T-6 en T-38 en behaal je uiteindelijk ook je 'wing', maar is het wederom mogelijk dat dit in de nabije toekomst een andere locatie wordt. Bij terugkomst in Nederland volgt dan nog de typegerichte opleiding op Vliegbasis Eindhoven.
  • Word je helikoptervlieger moet er eerst bepaald worden in welke helikopter je gaat vliegen. Zodra je weet met welke helikopter je verdergaat vervolg je de helikopteropleiding op Fort Novosel in Alabama in de VS of bijvoorbeeld op Vliegbasis Buckeburg in Duitsland. Na afsluiting van deze helikoptervliegopleiding krijg je je 'wing'. Dan volgt de  typegerichte opleiding nog op Vliegbasis Gilze-Rijen, de Kooy in Den Helder en/of Ft Cavazos in Texas, VS.

In de verschillende trajecten en opleidingen leer je alle vaardigheden die je nodig hebt om als militair vlieger aan de slag te gaan.

Piloot loopt weg van een vliegtuig

Vliegen bij de marine

Je begint de EMVO met de 22 weken durende theoretische opleiding Militairy Pilot Licence (MPL, op Vliegbasis Woensdrecht). Wij noemen deze theoretische opleiding de grondschool. Vervolgens ga je daadwerkelijk vliegen en maak je kennis met je eerste vliegtuig: de Pilatus PC-7.  Aansluitend doe je de Voortgezette Vliegopleiding (VVO). In totaal  maak je ongeveer 80 vlieguren op de PC-7.

Voor de functie van helikoptervlieger vervolg je de opleiding op Fort Rucker in Alabama in de VS of op vliegbasis Buckeburg in Duitsland. Na afsluiting van deze helikoptervliegopleiding krijg je je militair vliegbrevet en daarmee je felbegeerde 'wing'. Dan volgt de  typegerichte opleiding tot NH90-vlieger op Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder. Hier leer je alle vaardigheden die je nodig hebt om als maritiem vlieger aan de slag te gaan.

Helikopter op een schip

Na je opleiding

Als Officier Vlieger ben je niet alleen maar aan het vliegen.  Je houdt je ook bezig met het voorbereiden en plannen van je vlucht en na afloop met het uitgebreid evalueren van de vlucht. Voortdurend bijblijven is een ander deel van je werkzaamheden. Zowel qua theorie als in de praktijk. Daarvoor maak je onder andere gebruikt van een vluchtsimulator, waarin je bijvoorbeeld complexe manoeuvres en noodprocedures kunt oefenen. Elke vlieger heeft tot slot een ‘neventaak’ die te maken heeft met het opzoeken, bijhouden en verspreiden van informatie over een specifiek onderwerp. Hoewel een flink deel van je werk zich dus op de grond afspeelt, is vrijwel alles wat je doet direct gerelateerd aan je vliegtaak.