Benieuwd naar het werk van een vliegtuigplaatwerker?
Ontdek het verhaal
van Rick
In mijn vak moet je heel nauwkeurig zijn. Als je
het verprutst, heb je een
nóg groter probleem.
Over rick
Sergeant Rick volgde na zijn VMBO een MBO-opleiding Metaalbewerken op niveau 2. Vervolgens solliciteerde hij bij
Defensie en doorliep hij de Militaire Basisopleiding Luchtmacht (MBOL) en de Functiegerichte Opleiding (FTO) aan de
Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) in Woensdrecht. Hij is zijn carrière als vliegtuigplaatwerker begonnen
op Gilze-Rijen, de belangrijkste helikopterbasis, maar werkt inmiddels als F-16-specialist op Vliegbasis Volkel.
‘Ik weet nog goed dat ik als jochie van 13 de uitvaart van prins Bernhard op tv zag. Drie F-16’s en één Spitfire vlogen
als eerbetoon in Missing Man-formatie boven Delft. Dat wordt vaak gedaan als een belangrijke vlieger overlijdt. Op het
moment dat de vliegtuigen de overleden Bernhard passeerden, verliet de Spitfire de formatie en vloog naar boven. Dat vond
ik zo indrukwekkend dat ik dacht: ‘De Luchtmacht, zou dat iets voor mij zijn?’ Ik was destijds bijna klaar met mijn VMBO
richting techniek en wilde later in elk geval met mijn handen werken. Na wat vooronderzoek op internet en een paar open
dagen op verschillende vliegbases besloot ik dat ik vliegtuigplaatwerker wilde worden.
Beschadigingen repareren
Inmiddels werk ik binnen de afdeling structures op Vliegbasis Volkel, een van de twee F-16-bases in Nederland. Tijdens het
opstijgen, vliegen en landen wordt het plaatwerk van de jachtvliegtuigen aan enorme krachten blootgesteld en kan daardoor
beschadigd raken. Als plaatwerker repareer ik die beschadigingen en zorg ik ervoor dat de F-16’s zo snel mogelijk weer de
lucht in kunnen. Hierbij pas ik verschillende technieken toe: ik boor, knip en zaag, maar maak ook spanten en bout- en
klinkverbindingen. In een vliegtuig zitten namelijk nog veel klinknagels. Daarnaast loop ik de F-16’s na op corrosie:
aantasting van metaaloppervlakken door bijvoorbeeld zuurstof en water in de lucht. Dit doe ik allemaal ter plekke in de
hangar, maar ik werk sommige precisieklusjes ook uit in mijn werkplaats.
Veel handwerk
Mijn werk is echt een ambacht. Voor elke beschadiging moet ik een andere oplossing verzinnen. Ik werk veel met handtools,
zoals verschillende soorten boren, hamers en vijlen. En in de werkplaats hebben we natuurlijk een zetbank en platenwals, maar
bijvoorbeeld ook een hightech dieptemeetapparaat dat heel nauwkeurig de diepte van een beschadiging kan meten. Tot wel één
duizendste van een inch! Dat zijn dieptes die je niet met het blote oog kunt waarnemen.
Aan de slag met een parachutebak
Voordat ik aan de slag ga met een beschadiging maak ik altijd eerst een goed plan. Laatst kwam er bijvoorbeeld een F-16 binnen
waarvan de bak waarin de drag chute zit op meerdere plekken was beschadigd. Een drag chute is een remparachute die de vlieger
uitklapt als zijn remmen het bijvoorbeeld niet meer doen, deze zit met een speciaal ophangsysteem vast aan het vliegtuig. Op
het moment dat de vlieger de parachute uitklapte, is het ophangsysteem gebroken en heeft een losse haak veel schade aangericht
in de bak. Eerst kijk ik dan heel nauwkeurig hoe groot de schade is. In dit geval waren er meerdere scheuren en gaten in een
dubbelwandige constructie. Daarna ga je onderzoeken hoe je het gaat repareren en met welke randvoorwaarden je rekening moet
houden. Dat kan een uitdagende, maar ook tijdrovende klus zijn: we hebben uiteindelijk bijna drie weken met zijn tweeën aan
het herstel van de parachutebak gewerkt.
Vliegtuigen én helikopters
Ik heb niet altijd op Vliegbasis Volkel gezeten; hiervoor heb ik een paar jaar met Chinooks, Apaches en Cougars op
helikopterbase Gilze-Rijen gewerkt. Helikopters zijn voor een vliegtuigplaatwerker interessant omdat je veel onderdelen zelf
moet maken; er komt nóg meer handwerk bij kijken dan bij F-16’s. Daarnaast bestaat een helikopter ook uit veel kunststof
onderdelen, denk bijvoorbeeld aan de rotorbladen. Kunststoffen en composietmaterialen worden steeds belangrijker en ook steeds
meer gebruikt. Als plaatwerker word je hier goed op voorbereid in je vaktechnische opleiding.
Op missie in het Midden-Oosten
Vorig jaar ben ik voor de eerste keer op uitzending geweest naar het Midden-Oosten. Dat was best spannend, omdat je als
plaatwerker vaak in je eentje meegaat en het dan echt aankomt op je eigen kennis en kunde. Gelukkig was ik al een beetje
gewend aan werken in het buitenland door verschillende oefeningen én kon ik altijd collega-plaatwerkers in Nederland bellen
als ik hulp nodig had. Op een missie is het belangrijk dat vliegtuigen constant blijven vliegen. Als plaatwerker moest ik
eventuele problemen en beschadigingen oplossen binnen een kort tijdsbestek. Het was een leerzame tijd en ik ben er trots op
dat ik mijn uitzending goed heb doorlopen.
Dromen van de F-35
Voorlopig heb ik mijn handen vol aan de F-16, maar ik kijk ook uit naar de komst van de F-35 in 2021. Ik heb wel zin in
een nieuwe uitdaging. Om daarmee te kunnen werken, moet ik namelijk aanvullende opleidingen en cursussen volgen.
Plaatwerker kun je overal worden, maar als vliegtuigplaatwerker bij Defensie zit je in een hele unieke positie. Ik ben er
trots op dat ik deel uitmaak van een organisatie die echt verschil maakt in de wereld.’