Als schilder moet ik veel verstand hebben van materialen zoals kunststoffen en metalen.

Over leonie

Sergeant-1 Leonie koos na haar VMBO voor een MBO-opleiding richting industrieel lakverwerker. Ze ging aan de slag als schilder bij een leverancier van schaalmodellen, maar raakte geïnteresseerd in werken bij Defensie door een tv-commercial. Via een familielid regelde ze een rondleiding door de schilderswerkplaats op de vliegbasis in Volkel. Niet veel later besloot ze de modelvrachtauto’s in te wisselen voor levensgrote F-16’s. Leonie werkt in een team van 7 schilders en grafisch professionals op Vliegbasis Volkel.

'Als ik aan mensen vertel dat ik schilder bij de Luchtmacht ben, hebben ze vaak een heel ander beeld bij mijn functie. Ze denken dat ik hele dagen muren sta te witten of de deuren van de hangaars aflak. Die taken zitten niet in mijn pakket. Wat ik wel doe? Als vliegtuigschilder op Vliegbasis Volkel zorg ik voor de coatings op alle onderdelen van F-16’s. Denk hierbij aan het plaatwerk aan de buitenkant van het vliegtuig en het landingsgestel, maar ook aan de kleine schroeven in de vleugels. Zo’n coating is heel belangrijk, want het beschermt de onderdelen tegen corrosie door hitte, kou en vocht.

Kennis van
materialen

Ik moet in mijn werk verstand hebben van veel verschillende materialen. Metalen onderdelen vragen bijvoorbeeld om een andere grondverf (primer) en coating dan onderdelen gemaakt van kunststof. Ik heb dit geleerd op het VMBO en tijdens mijn vervolgopleiding, maar de meeste kennis heb ik opgedaan bij Defensie. Je volgt namelijk eerst een stevige opleiding voordat je echt aan de slag gaat. En ook daarna houd je je kennis op peil met aanvullende cursussen, workshops en korte opleidingen.

Meer dan alleen
schilderen

Mijn dagelijkse tools zijn de verfspuit en verschillende penselen. Verven en spuiten doen we in speciale, beschermende outfits in onze grote schilderswerkplaats op de vliegbasis. Als het moet, past daar een hele F-16 in. Daarnaast heb ik als schilder een controlefunctie en loop ik regelmatig de vliegtuigen na op imperfecties. Denk aan afbladderende verf of scheurtjes. Als ik het niet vertrouw, roep ik de plaatwerker erbij. Het gebeurt vaak dat ik de verf dan moet verwijderen – ook wel ‘afbijten’ genoemd – zodat we de schade beter kunnen bekijken. Ook het maken van stickers en sjablonen is onderdeel van mijn werk. Op een F-16 staan bijvoorbeeld veel verschillende nummers, teksten en symbolen die vaak vervangen of bijgewerkt moeten worden. Daarbij zijn we gebonden aan allerlei regelgeving binnen de luchtvaart, dus je moet nauwkeurig werken en goed weten waar je mee bezig bent. Voor deze speciale vorm van signmaking hebben we in onze schilderswerkplaats een grafische ruimte met computers, printers en werkbanken.

Samenwerken met specialisten

Ik werk binnen de afdeling structures. Hier werken alle specialisten die betrokken zijn bij de inspectie en het onderhoud van de vliegtuigconstructie en de daarop aangebrachte coatings. Denk bij specialisten aan schilders, plaatwerkers, composietbewerkers en vakmensen op het gebied van zogenaamde niet-destructieve onderzoekstechnieken zoals röntgenstraling of ultrasoon geluid. Structures-werkplaatsen vind je op alle militaire vliegvelden en op het Logistiek Centrum Woensdrecht, waar ik mijn loopbaan als schilder ben begonnen. In Woensdrecht worden groot onderhoud en modificaties gedaan aan F-16’s en helikopters. Ik heb er veel geleerd; je doet natuurlijk veel waardevolle kennis op als er voor je neus een vliegtuig uit elkaar wordt gehaald.

Eigen container
op uitzending

In de afgelopen jaren ben ik twee keer op uitzending geweest. De laatste keer zat ik van december 2017 tot maart 2018 in het Midden-Oosten. Daar maakte ik gevarenborden en verrichtte ik veel noodreparaties. Schade aan F-16’s ontstond daar vooral door steenslag; kleine steentjes beschadigden de coatings tijdens landingen. Het Midden-Oosten was erg leuk en leerzaam. Ik was er de enige schilder, maar ik had wel mijn eigen schilderscontainer met basistools. Ik heb veel gewerkt en ook veel nieuwe dingen geleerd. De sfeer onderling was goed; je bouwt een hechte band met elkaar op als je maandenlang op een klein kamp in het buitenland zit.

Nooit meer weg

Ik werk al bijna tien jaar bij Defensie maar ben het nog lang niet zat. Ik heb een hele uitvoerende baan en zit maar weinig achter mijn computer. Daarnaast doe ik dingen die niemand anders doet en kom ik altijd thuis met mooie verhalen. En mocht ik ooit toch weggaan bij Defensie dan weet ik dat ik met mijn kennis en ervaring zó terecht kan in bijvoorbeeld de spuit-, signmaking- of carwrapping-industrie.’

Verhalen van
onze militairen

Bekijk alle verhalen