Radar controller

Radar
Controller

Binnen de militaire luchtverkeersleiding heb je radar- en torenverkeersleiders. Op het moment dat ik ging studeren, was er binnen Defensie vooral behoefte aan de eerste categorie en dus heb ik me in mijn vaktechnische opleiding gespecialiseerd tot radar controller. Dit houdt in dat ik met behulp van radarbeelden ervoor zorg dat helikopters en vliegtuigen veilig kunnen vliegen rond het vliegveld of de basis waar ik op dat moment verantwoordelijk voor ben. Daarbij gaat het om zowel militaire als civiele vliegtuigen.

Alles
in de gaten

Binnen de radarverkeersleiding heb je ook weer twee specifieke smaken: area en approach. Ik zit op approach control en ben in die rol verantwoordelijk voor het laatste en het eerste stukje van inkomende en uitgaande vluchten. Hiervoor check ik niet alleen radarbeelden, maar schakel ik ook met vliegers en houd ik meteorologische gegevens in de gaten. Want om het vliegverkeer veilig te laten verlopen, moeten vliegtuigen op voldoende afstand van elkaar blijven. Die afstand noemen we in vaktaal 'separatie' en handhaven we door koers-, hoogte- en/of snelheidsinstructies te geven aan de bemanning, maar ook door factoren zoals de windsnelheid in de gaten te houden.

Radar controller

Op positie

Voordat je aan de slag gaat - of zoals wij zeggen: op positie gaat - bereid je je eerst goed voor. Zo check je altijd eerst de 'notices to air men' (notams) waarin alle informatie staat die je die dag nodig hebt. Mijn werkplek is op Schiphol, maar ik ben via de radar elke dienst verantwoordelijk voor een andere vliegbasis. Dat maakt mijn takenpakket elke werkdag anders. Op Vliegbasis Eindhoven is het door de combinatie van civiel én militair vliegverkeer altijd heel druk en heb ik te maken met een continuous flow van vliegtuigen. Maar als ik verantwoordelijk ben voor Vliegbasis Volkel of Vliegbasis Leeuwarden is het meer een kwestie van hollen of stilstaan: het ene moment heb je tijd om administratieve zaken te doen, het andere moment zit je midden in een oefening van een wave F-16's.

Kennis overbrengen

Als officier ben ik daarnaast ook on the job training instructor. Hier heb ik een speciale opleiding voor gevolgd in Luxemburg. Als instructeur begeleid ik pas afgestudeerde luchtverkeersleiders op de werkvloer. Tijdens de eerste fase laat ik ze vooral wennen aan de vliegers en aan de systemen waarmee we werken. Daarna ligt de focus vooral op het veilig, vlot en ordelijk handelen en daar gaat soms wel maanden overheen. In de laatste fase kunnen de nieuwe luchtverkeersleiders zelfstandig werken, maar houd ik wel altijd een oogje in het zeil.

Genoeg uitdaging

Genoeg
uitdaging

De kans dat je als luchtverkeersleider op oefening of missie gaat, is vrij klein. Dat betekent niet dat je er geen rekening mee hoeft te houden. Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse luchtverkeersleiders die na orkaan Irma hulpoperaties aanstuurden op Sint-Maarten. Zelf ben ik nog nooit op missie geweest. Aan de andere kant: het maakt werkinhoudelijk niet uit of vliegtuigen nu in Nederland of in een missiegebied vliegen. Mijn werk is elke dag voor 'het echie'. Dat maakt het ook zo leuk. Als jonge soldaat had ik nooit kunnen bedenken dat ik later luchtverkeersleider zou worden, maar ik ben blij dat ik op aanraden van die generaal de overstap heb gemaakt. Ik hoor gewoon thuis achter de radar.

Verhalen van
onze militairen

Bekijk alle verhalen