Soms dachten we in de verte een vuilnisbelt te zien, maar bleek het na inzoomen toch echt een verzameling hutjes te zijn.
Antenne van het Electronic Warfare System (EWS): detecteert radarsignalen waarop een analyse kan worden gedaan, waarmee bepaald kan worden welke schepen zich in de omgeving bevinden.
Rescue hoist: takel om personen of cargo aan boord van een schip te zetten zonder te hoeven landen.
ENR Radar: primair voor het detecteren van contacten op het water (surface contacten), zelfs drenkelingen. Kan 360 graden roteren.
Forward Looking Infrared (FLIR): camera die temperatuurverschillen waarneemt, bijvoorbeeld om schepen en drenkelingen te spotten.
‘De NH-90 is eigenlijk een vliegende computer’
Luister naar het audiofragment
Of lees de tekst“Begin 2014 mocht ik op uitzending naar Somalië. Vanaf de Zr. Ms. Johan de Witt stegen we dagelijks op met de NH-90, waarin de crew bestond uit de vlieger, een tactisch officier, een rescue operator en ikzelf als sensor operator. De vlieger bestuurt de heli en is verantwoordelijk voor het veilig in de lucht houden van het toestel. De tactisch officier, of Tacco zoals wij zeggen, is de mission commander van de NH90 en bepaalt de tactische inzet van de helikopter. Hij heeft ook de rol van co-piloot. De rescue operator is de disabling fire schutter, verzorgt de eerste hulp rondom de heli en is degene die aan de lijn hangt als we mensen uit het water halen. De Sensor Operator ten slotte, mijn rol, bedient alle systemen en sensoren in de cabine, maar ook het boordwapen en de hoist.”