‘Ik werk als Officier Luchtverkeersleiding op Vliegbasis Eindhoven, in de burgerluchtvaart beter bekend onder de naam Eindhoven Airport. Samen met mijn collega-luchtverkeersleiders ben ik verantwoordelijk voor een veilig, vlot en ordelijk verloop van het luchtverkeer. In de ‘koepel’ – zoals we de verkeerstoren noemen – zitten we altijd in een vaste formatie: een luchtverkeersleider, een ground controller en een assistent-luchtverkeersleider. Als officier ben ik eindverantwoordelijk; ik bepaal de start- en landingsvolgorde van vliegtuigen op de luchthaven.

Over Job

Toen eerste-luitenant Job (26) als jonge jongen de film Pearl Harbor zag, wist hij het zeker: later ga ik bij de Luchtmacht. Na de HAVO besloot hij daarom voor de functie van Officier Luchtverkeersleiding...

Meer over Job

Mijn vak voeren maar weinig mensen uit. Dat vind ik bijzonder.

Job overziet vliegveld Eindhoven

Gegevens verzamelen

Om die volgordes te bepalen, beschik ik over verschillende hulpmiddelen. Ik gebruik radarbeelden, informatie over vluchtplannen en natuurlijk mijn eigen waarnemingen vanuit de toren. Daarnaast communiceer ik met vliegers, radarverkeersleiders en andere instanties, en beschik ik over verschillende meteorologische gegevens. Vliegtuigen starten en landen bijvoorbeeld tegen de wind in, dus ik moet altijd op de hoogte zijn van de actuele windrichting.

Ingewikkelde puzzel

Al het luchtverkeer op Eindhoven Airport wordt afgehandeld door militairen. Dan heb ik het over zowel militair als civiel luchtverkeer. Die combinatie maakt mijn werk heel afwisselend. Qua burgerluchtverkeer wordt het de komende jaren ook alleen maar drukker: Eindhoven Airport verwerkt 5 miljoen passagiers per jaar en groeit jaarlijks met 10%. En er is slechts één baan op de luchthaven, waarop alle vliegtuigen moeten opstijgen én landen. Dat is af en toe echt even passen en meten.

Job aan het werk op vliegbasis Eindhoven

Verschillende taken

Ik heb een gevarieerd rooster en draai zowel ochtend-, middag- als avonddiensten. Elke dienst begint altijd met een baaninspectie: in een voertuig rijd ik dan over de baan om eventuele bijzonderheden te signaleren. Daarna ga ik de koepel in. Naast mijn verplichtingen als luchtverkeersleider heb ik ook neventaken. Zo mag ik als instructeur nieuwe collega’s opleiden en heb ik een belangrijke rol met betrekking tot de infrastructuur van het vliegveld. Vorig jaar is bijvoorbeeld mede door mijn advies de start- en landingsbaan gerenoveerd. De komende jaren wil ik me ontwikkelen tot vliegveiligheidsofficier, waarin je onder meer incidenten onderzoekt om ze in de toekomst te kunnen voorkomen.

Job overziet vliegveld Eindhoven

Kippenvel moment

Tot nu toe heb ik op wat klapbanden na gelukkig geen grote incidenten meegemaakt. Indrukwekkend vond ik wel de dagen waarop de Nederlandse stoffelijke resten van MH17 teruggevlogen werden. Tijdens een van die repatriëringsvluchten moest ik werken; ’s morgens zag ik dat de lijkwagens al klaar stonden. Na mijn dienst stapte ik in de auto terug naar huis, duizenden mensen stonden langs de snelweg en op de viaducten. Ik heb mijn auto langs de weg geparkeerd en ben erbij gaan staan. Dat moment zal ik nooit meer vergeten.

Meekijken in het midden-oosten

Als militair ben je erop voorbereid dat hét bericht op elk willekeurig moment kan komen: je moet op uitzending. Tot nu toe is dat bij mij één keer gebeurd. In 2016 zat ik ruim twee maanden in het Midden-Oosten als liaison officer. Als Nederlandse vliegtuigen vlogen, keek ik mee met lokale luchtverkeersleiders of de afhandeling veilig verliep. Het was een interessante en leerzame ervaring; je voert je werk onder hele andere omstandigheden uit. Binnenkort ga ik met twee andere luchtverkeersleiders en drie ground controllers op oefening naar Duitsland. Zulke ervaringen zorgen echt voor een verrijking van je dagelijkse werk.

Bijzondere Baan

Ondanks het feit dat vrijwel niemand in mijn familie bij Defensie werkt, zijn ze heel positief over mijn werk. En ik natuurlijk ook. Als officier maak ik veel bijzondere dingen mee en ik heb ondanks mijn jonge leeftijd heel veel verantwoordelijkheid. Voorlopig zit ik goed op mijn plek in Eindhoven, maar mocht ik Defensie over een paar jaar willen verlaten dan weet ik dat er ook genoeg kansen voor me liggen binnen de burgermaatschappij.’

Job staat in een woestijn

Verhalen van
onze militairen

Bekijk alle verhalen