Kloppend
bouwhart

In 2009 ben ik gestart bij de pantsergenie, het onderdeel van de Genie dat voornamelijk hindernissen opwerpt om de vijand te stoppen of die juist weghaalt zodat de eigen infanterie voorwaarts kan. Dit doen pantsergenisten bijvoorbeeld door bruggen te bouwen of explosieven op te ruimen. Toen ik op uitzending was, werkte ik veel samen met de constructiegenie waar de echte bouwvakkers en vaklui werken. Mijn bouwhart begon te kloppen en ik heb direct aan een verantwoordelijke majoor gevraagd of er plek voor me was bij de constructiegenie. Die was er gelukkig en bij thuiskomst kon ik direct aan de slag.

bruggen legger

Constructie en logistiek

Inmiddels ben ik bouwkundig timmerman en chauffeur bij de 103 Constructiecompagnie op de militaire basis in Wezep. In mijn functie heb ik dus te maken met constructie én een stukje logistiek. Als timmerman houd ik me vooral bezig met militaire constructies en objecten, en die zijn lang niet allemaal van hout. Onlangs hebben we bijvoorbeeld tijdens een oefening een ‘natte unit’ gebouwd: een sanitaire voorziening compleet met toiletten, douches en wastafels. Als chauffeur haal en breng ik grote objecten en gereedschappen met mijn Scania-vrachtwagen; hiervoor heb ik bij Defensie een speciaal rijbewijs gehaald.

tent-bouwen-lrg

Afwisselend werk

Op een ‘normale’ werkdag ben ik niet alleen maar aan het bouwen. Doordeweeks onderhoud ik ook materieel en gereedschappen en sporten we regelmatig. Daarnaast is het belangrijk dat je je vaktechnische en basis-militaire kennis op peil houdt; dit doe ik onder meer in een digitaal systeem. Bij Defensie krijg ik veel ruimte om mezelf te ontwikkelen. Zo heb ik niet alleen op kosten van Defensie mijn vrachtwagenrijbewijs en bhv-certificaat gehaald, maar ben ik nu ook bezig met een MBO 2-opleiding Primaire timmerkracht. Nog een paar maanden doorleren en dan heb ik mijn diploma op zak.

Op uitzending

Tot nu toe ben ik één keer op uitzending geweest, naar Mali in 2014. Daar hebben we veel functionele constructies aan het kamp toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan twee grote opslagtenten van 15 bij 30 meter met aluminium frames op een betonnen plaat; die staan er als het goed is nog steeds. Ook hebben we voor de Apache-gevechtshelikopters speciale shell-tenten gemaakt. Het storten en plaatsen van de betonnen contragewichten was specifiek mijn taak; die ervaring had ik al opgedaan in mijn tijd voor Defensie. Op uitzending zijn materialen vaak niet of slecht beschikbaar. Dan moet je de koppen bij elkaar steken en door middel van improviseren toch tot een oplossing komen. Daar leer je met z’n allen ontzettend veel van.

Onmisbare rol

Op een missie moeten is spannend. Je bent plotseling in een vreemd land en doet je werk onder andere omstandigheden. Gelukkig is de sfeer onderling altijd goed en kun je meestal eenvoudig contact leggen met het thuisfront. Mijn familie, vrienden en mijn vriendin zijn trots op me – en ikzelf ook. Als constructiegenist heb je een onmisbare rol. Zonder functionerend kampement kun je immers geen vloeiende missie draaien. Extra trots was ik toen een aantal van mijn compagniegenoten naar Sint Maarten vertrok om na de verwoestende orkaan puin te ruimen en daken van scholen te herstellen. Als je wilt, kun je bij Defensie echt het verschil maken.’

Verhalen van
onze militairen

Bekijk alle verhalen