‘Ik werk als Onderofficier Luchtgevechtsleiding bij het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw-Milligen. Vanuit hier bewaakt de Luchtmacht het Nederlandse luchtruim. Hieronder vallen ook stukjes luchtruim boven de Noordzee. De luchtgevechtsleiding stuurt militaire vliegtuigen aan en is onderdeel van het luchtverdedigingsstelsel van de NAVO. Als onderofficier houd ik me voornamelijk bezig met het opstellen van een actueel luchtbeeld aan de hand van informatie van krachtige radars.

Over Anke

Sergeant der 1e klasse Anke (30) komt uit een echte Defensie-familie. Haar vader werkte bij de Marechaussee, haar moeder ...

Meer over Anke
anke

Een vliegtuig moet zich identificeren met een 4-cijferige code. Als dat niet gebeurt, onderneem ik actie.

Kantoor van schermen

Op mijn bureau staan zes grote schermen. Hierop wordt het luchtbeeld van Nederland en landen eromheen weergegeven en staan verschillende hulpmiddelen zoals een flight plan tool open. Via een ander scherm communiceer ik onder meer met naburige landen, AWACS (Airborne Warning And Control Systems), schepen en het Combined Air Operations Centre (CAOC) in Duitsland over de veiligheid van het luchtruim. Daarnaast heb ik een uitgebreid telefoonsysteem op mijn bureau staan. Werken met al die verschillende schermen en systemen kan hectisch zijn, maar ik werk gelukkig het beste onder druk.

Quick Reaction Alert

Tijdens een werkdag kunnen zich onverwachte en spannende dingen voordoen, zoals een Quick Reaction Alert (QRA). Dit is een hoge staat van paraatheid en gaat in als we bijvoorbeeld een vliegtuig met onbekende identiteit op de radar waarnemen of als een vliegtuig geen radiocontact maakt. We reageren op zo’n alert door direct twee F-16’s de lucht in te sturen en contact te laten zoeken met het verdachte toestel. Tijdens zo’n scramble – zoals we een oproep in vaktermen noemen – handel je mogelijk nóg alerter dan normaal. Daar moet je op ingesteld zijn.

Didactische
skills

Momenteel ligt mijn prioriteit bij het begeleiden en instrueren van jonge onderofficieren. Zij voeren verschillende taken uit op de werkvloer en ik kijk mee. Zo leren ze onder meer de specialistische radar-, computer- en communicatiesystemen te gebruiken. Ik heb hiervoor een didactische cursus gevolgd bij de School of Air Control, ook hier in Nieuw-Milligen. Het is heel fijn dat ik me als instructeur kan ontwikkelen bij Defensie en ik wil er in de toekomst ook zeker mee verder.

Assisteren in
Afghanistan

Ik ben één keer op uitzending geweest. Als ops-assistent (operaties) zat ik 4,5 maand in Afghanistan en ondersteunde ik F16-vliegers. Ik informeerde ze over het weer, zocht uit of er bijzonderheden waren in het gebied waar ze vlogen en zorgde voor verschillende administratieve registraties achteraf. Het gebied waar we zaten was relatief rustig; ik heb me nooit onveilig gevoeld. De sfeer op het kamp was relaxed en ik heb er veel nieuwe mensen leren kennen. Het was ook bijzonder dat ik mijn broertje bij me had; hij werkt ook bij de Luchtmacht. Als ik eraan terugdenk, zou ik zo weer gaan.

Jezelf bewijzen

Op uitzending gaan is in mijn kringen heel gewoon. Mijn hele familie werkt bij Defensie, net als veel vrienden en vriendinnen. Zelfs mijn vriend werkt er, ook bij de luchtgevechtsleiding. Werken bij Defensie vind ik uitdagend en waardevol. Het is mooi dat je iets kunt betekenen voor de ander als het nodig is. Als militair heb je zicht op goede toekomstperspectieven, maar je moet er wel hard voor werken. Niets komt zomaar aanwaaien. Over jezelf bewijzen gesproken: ik ben ook lang de enige vrouwelijke onderofficier op de werkvloer geweest. Vrouwen doen het echter uitstekend als luchtgevechtsleider en ik ben blij dat hier langzaam meer een balans in komt.

Toekomstmuziek

Ik wil me niet alleen ontwikkelen als instructeur, maar hopelijk ook tot sergeant-majoor. Wanneer ik dat ga bereiken weet nog niet, maar ik wil er wel vol voor gaan. Daarnaast weet ik dat er in de toekomst veel nieuwe uitdagingen bij komen. We gaan steeds meer werken met onbemande vliegtuigen zoals de Reaper en de Global Hawk, dus daar horen nieuwe functies bij. Oók in het buitenland; je kunt vliegend je werk doen op de AWACS, maar ook in Italië bij het deployable control and reporting centre (DARS). Je kunt hier zoveel kanten op, bij de Luchtmacht ligt de wereld voor je open.’’

Verhalen van
onze militairen

Bekijk alle verhalen