Reality Calling
100%
Contacten
Officier Marco
Officier Marco
Luchtmacht
Officier Marcelle
Officier Marcelle
Marechaussee
Officier Brent
Officier Brent
Landmacht
Officier Tom
Officier Tom
Marine

Werken als officier, dat is leidinggeven en beslissingen nemen die impact hebben. Weten wat er allemaal nog meer bij komt kijken? Ontdek het op werkenbijdefensie.nl/officier

Word officier Speel opnieuw
52°372"N
4°918"E
Marije
Officier Marije
Hallo daar!
Wat kan ik doen?
Ja, verschrikkelijk.
Waar ligt dat ook alweer?
Oh ja! Die ken ik!
Van die grote transportheli's toch?
Cool.
Ja, belangrijk nu.
Vette uitdaging dus...
En dat allemaal binnen een week?
Ik ben creatief.
Ik ben besluitvaardig.
Ik communiceer makkelijk.
Kan ik!
Ik zal erop letten.
Binnen een week.
Maar ze zijn in onderhoud.
Eh, nee...?
Ook nog!
I’m on it!
Volgens Officier Marco wordt het minimaal twee weken, met nachtwerk.
Misschien kunnen we de med-evac achterwege laten, zoals Officier Tom zei?
Officier Marcelle bedacht dat we wél direct grondvoertuigen kunnen sturen.
Dit lijkt me gezien de missie de beste optie.
Ik twijfel nog.
Ja, natuurlijk.
Nee, liever niet.
Oke!
Wat vond hij ervan?
Pfft!
Ja...
Heftige situatie
Wat kan ik doen?
Ha! Officier Marije hier weer.
Goed dat je er bent. Ik ga je briefen voor je missie.
De aardbeving heeft Zuid-Kirganië zwaar getroffen.
Gelukkig kunnen we wat betekenen.
Nederland is gevraagd om binnen één week, drie Chinooks te sturen.
Op je GPS kun je straks het rampgebied bekijken. Maar let eerst op.
Nederland is gevraagd om binnen één week, drie Chinooks te sturen.
Mooie machines zijn het. Je kan er alles in vervoeren.
Probleem is alleen dat niet alle Chinooks beschikbaar zijn. En de Chinooks die niet op missie zijn, zijn in onderhoud.
Pas als ze klaar zijn, kunnen ze met een C-17 transportvliegtuig naar Kirganië.
Ja, de tijd tikt.
Dus je snapt wel waarom ik jou erbij heb gevraagd.
Precies, jij denkt graag buiten de gebaande paden.
En dat is heel belangrijk!
Als je ook maar binnen bepaalde kaders kunt opereren.
Precies, jij kan goed knopen doorhakken.
En dat is heel belangrijk!
Als je je besluiten maar wel goed kunt onderbouwen.
Precies, jij kan met iedereen praten.
En dat is heel belangrijk!
Als je ook maar luistert naar wat anderen te vertellen hebben.
Mooi. Wat ik wil dat je doet...
Die Chinooks moeten zo snel mogelijk naar het rampgebied.
En had ik al gezegd dat de minister ook naar het rampgebied wil?
We hebben een plan van aanpak nodig voor de legerleiding.
Bel met de vier officieren in je contactenlijst.
En kom dan bij me terug met je bevindingen!
De tijd tikt. Misschien kun je je collega officieren bellen voor advies?
Ben je er nog? Bel je mede officieren en maak een keuze om door te gaan.
Ha, ben je eruit?
De Chinooks moeten zo snel mogelijk inzetbaar zijn in Zuid-Kirganië.
Lukt dat binnen een week?
Twee weken. Kan het echt niet sneller?
De Chinooks met minder functionaliteiten sturen, bedoel je?
Met het transportvliegtuig waar anders de Chinooks in zouden..?
0:00-0:00
0:00-0:00
0:00-0:00
Laat het me weten als je eruit bent.
Ok! Dan gaan we die optie adviseren aan de legerleiding
Trouwens, zou ik je 06-nummer mogen hebben?
Dan kan de legerleiding of ik je bellen mocht dat nodig zijn.
Ik beloof je, er zal discreet worden omgegaan met je gegevens en je nummer zal enkel worden gebruikt voor deze experience.
Wat is je telefoonnummer?
Niet? Geen probleem.
Dank voor je nummer!
Oh, momentje
Ik heb intussen reactie gekregen van de luchtmachtofficier op jouw advies.
Ik stuur je het audiobericht door, komt 'ie.
0:00-0:00
0:00-0:00
0:00-0:00
Heb je de krantenkoppen gezien?
Wacht, ik bel je even!
Ik heb dus een tweede opdracht voor je, let op.
Onze genietroepen zijn inmiddels aangekomen in Zuid-Kirganië en gaan de noodhulp opstarten.
Maar er zijn ook vijandige milities in het gebied.
En die hebben het voorzien op de hulpgoederen.
We hebben hun locatie onderschept, maar de coördinaten zijn versleuteld.
Open de GPS, dan stuur ik je de boodschap door.
Ha wat goed!
Helemaal niet erg, goed dat je het zegt!
Je hebt de coördinaten gevonden.
Onze cryptospecialisten zijn er ook mee bezig...
Moment...
Ik hoor net dat het ze gelukt is om de coördinaten te vinden!
En ik krijg ook een bericht binnen van de officier van de Genie.
0:00-0:00
In het nieuws
Nieuwe reeks aardbevingen in Zuid-Kirganië
Slachtofferaantal Zuid-Kirganië loopt op

Nederlandse Charissa maakte aardbeving mee

\\  Ze hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk hebben ze weer een – provisorisch – dak boven hun hoofd. De Nederlandse Charissa begint met haar Kirgaanse vriend Renko drie jaar geleden een restaurant in het stadje Kisindola, waar ze boven wonen in een appartement. Hun bedrijf begint net goed te lopen, als de aardbeving toeslaat. „Er is niets over van wat we hebben opgebouwd. Maar we leven nog.”

Onwerkelijk
Renko is de lunch aan het preppen en Charissa is inkopen aan het doen bij de groothandel als de grond begint te schudden. Charissa: „Echt heel onwerkelijk, je weet niet wat je overkomt als alles begint te bewegen. Ik wilde alleen maar naar buiten, maar je kan je slecht oriënteren. En dan is het ook ineens weer voorbij.” Charissa komt ongedeerd uit het gebouw, maar kan Renko niet bereiken.  „Het hele telefoonnetwerk lag eruit. Ik wist dus helemaal niet hoe hij eraan toe was. Doodeng, je haalt je van alles in je hoofd”

Je leven in puin
Charissa wil zo snel mogelijk naar Renko toe, maar de wegen zijn grotendeels onbegaanbaar. „Kisindola ligt op de helling van een berg, dus rijden is normaal al een uitdaging. Maar er zaten nu enorme scheuren in de weg. Ik moest mijn auto laten staan en te voet verder. Dat duurde voor mijn gevoel eindeloos.” Eenmaal in de straat ziet ze de ravage. „Ons bedrijf, ons huis. Je hele leven ligt letterlijk in puin. Maar dat kwam toen nog niet eens binnen. Ik kon Renko niet direct vinden, dat was zo zenuwslopend! Maar hij kwam gelukkig snel naar me toe, van bij de buren. Die zijn trouwens echt onze redding geweest, de eerste dagen. Toen dachten we nog dat we het ergste gehad hadden, maar daarna kwam de regen.”

Noodweer
Noodweer in combinatie met de ravage van de aardbeving, veroorzaken enorme modderstromen, die hele wijken van Kisindola met zich meeslepen. „Zo dramatisch! Er zijn hier weinig dodelijke slachtoffers, maar mensen zijn echt alles kwijt. En we waren ook nog compleet van de buitenwereld afgesloten he? Geen wegen, geen telefoon, geen water en elektriciteit. Dus toen de noodhulp eindelijk kwam, voelde dat als een bevrijding.”

Voorzichtig vooruitkijken
De ommekeer kwam, toen de telefoons weer in de lucht kwamen: „Ik heb meteen mijn ouders en mijn broertje gebeld. Die hebben dagenlang verschrikkelijk in spanning gezeten.” Maar terug naar Nederland gaat ze niet. „Mijn leven is hier. En nu de eerste herstelwerkzaamheden beginnen, voel ik ook wel weer een beetje hoop voor de toekomst. Maar wij hebben nog een beetje spaargeld, dat heeft niet iedereen hier. Ik ben gewoon blij dat we elkaar nog hebben. Verder bekijken we het met de dag.”

Minister Frenken bezoekt rampgebied

\\  Het leek even alsof haar bezoek aan Zuid-Kirganië vanwege de verslechterde veiligheidssituatie moest worden afgeblazen. Maar met extra beveiliging van de Koninklijke Marechaussee landde minister van Buitenlandse Zaken Jerney Frenken vanochtend dan werkelijk op de Kirgaanse nationale luchthaven in Bovaniҫe, alwaar zij werd begroet door haar Kirgaanse vakgenoot. Het bezoek duurt drie dagen en heeft als doel de Nederlandse samenwerking te bestendigen.

Alle vertrouwen
De politieke situatie in Kirganië is onrustig te noemen en daarom werd de beveiliging rondom het bezoek van minister Frenken opgeschroefd. Desondanks voelt zij zich niet onveilig: „Nee hoor, ik heb alle vertrouwen in de beveiligingsmaatregelen en zie ernaar uit om te spreken met mijn Kirgaanse collega over wat ons land voor Zuid-Kirganië kan betekenen, juist ook in de opbouwfase.”

Nederlandse ingenieurs
De Kirgaanse regering kondigde gistermiddag al extra maatregelen aan om de gevolgen van een nieuwe reeks aardbevingen in Zuid-Kirganië aan te pakken. Vooral de landbouw in het getroffen gebied kan rekenen op steun, en dat geldt ook voor scholen. De regering gaat daarnaast de schade aan historisch erfgoed en infrastructuur versneld inventariseren en zo snel mogelijk herstellen.

Nederlands expertise
Volgens Frenken heeft Nederland Kirganië wel een en ander te bieden bij de wederopbouw: „Wij hebben in Nederland enorm veel innovatiekracht op gebied van wegenbouw, en ook expertise op gebied van erfgoedrestauratie. Ik zie hierin zeker een rol voor Nederlandse ingenieurs.”

Hulpgoederen bereiken Unaniҫe

\\  In de hoofdstad Zuid-Kirgaanse provincie Borano zijn voor het eerst hulpgoederen afgeleverd. Dat zegt het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties. De hulp is gisteren aangekomen op het vliegveld van Bovaniҫe en daarna verder vervoerd. Communicatie van milities die het voorzien hadden op de hulpgoederen is tijdig onderschept.

Genoeg voor een maand
In totaal reden 25 trucks de stad Unaniҫe binnen. Ze hadden voedsel, medicamenten en hygiënische producten voor 30.000 mensen bij zich. Die kunnen zich daarmee volgens het WFP een maand redden. Het WFP stuurde ook nog eens hulpgoederen voor 250 kinderen in de provincie, goed voor drie maanden. Meer hulpgoederen zijn onderweg, ook naar de minder goed bereikbare plaatsen in de bergen, waar de zware regenval gelukkig is gestopt.

Plunderingen verijdeld
De politieke sfeer is broeierig. Waar eerder deze week al onlusten werden gemeld, was er gisteravond voor het eerst sprake van openlijke vijandelijkheden door de Zuid-Kirgaanse afscheidingsbeweging Boraanse Liga (BL). Sympathisanten zouden stenen hebben gegooid naar militairen. Georganiseerde plunderingen door milities werden door het onderscheppen van hun communicatie maar net op tijd verijdeld. De VN stuurt waarnemers.

Bovenal dankbaar
Premier Jovaní Pogdanis noemt de politieke situatie in zijn land zorgelijk, maar prees de moed en veerkracht van het Kirgaanse volk. In een toespraak op de nationale televisie benadrukte hij het belang van nationale eenheid: „Juist nu moeten we schouder aan schouder staan en als broeders helpen wie hulp behoeft.” Pogdanis sprak zijn dankbaarheid uit richting de internationale gemeenschap. Evenals de hoop om ‘blijvende solidariteit’, nadat de eerste nood geledigd is. De materiële schade van de bevingen wordt inmiddels in de miljarden geschat.
 

Sturen grondvoertuigen ‘sympathiek, maar weinig effectief’

\\  Na de recente ophef in de Kamer weet heel Nederland wel wat het zijn: de Amarok-grondvoertuigen en vrachtwagens die Defensie alvast naar Zuid-Kirganië wil sturen. Ze zijn bedoeld voor vervoer van personen, uitrusting en vracht bij oefeningen en voor nationale taken, en worden alleen in zeer uitzonderlijke gevallen meegenomen over de grens. Defensiedeskundige Nelleke van Schoten noemt het ‘sympathiek’, maar zet vraagtekens bij de effectiviteit van grondvoertuigen in aardbevingsgebied.

In elk geval mobiel
Ook met nachtwerk kunnen de Nederlandse transporthelikopters pas over twee weken volledig operationeel zijn in Zuid-Kirganië. De legerleiding buigt zich daarom nu over een intern advies om in de tussentijd alvast Amarok-grondvoertuigen en vrachtwagens vooruit te sturen. Een woordvoerder van de luchtmacht legt uit: Met eigen vervoer aan de grond zijn we in ieder geval mobiel en kunnen we de lokale hulporganisaties ondersteunen. Bovendien kan het geplande bezoek van Minister op deze manier veilig doorgang vinden.”

Vitale hulpgoederen
Of grondvoertuigen heel effectief zullen zijn in aardbevingsgebied? Defensiedeskundige Nelleke van Schoten zet er vraagtekens bij: De infrastructuur in Zuid-Kirganië is ernstig beschadigd. Met Chinooks kunnen in het rampgebied vitale hulpgoederen afgeleverd worden op moeilijk bereikbare plaatsen. Bijvoorbeeld waar die door aardverschuivingen of modderstromen onbereikbaar zijn over de weg. Het is maar zeer de vraag hoe effectief de grondvoertuigen kunnen worden ingezet, hoe sympathiek het ook mag klinken.”

Pragmatische afweging
Vanuit Zuid-Kirganië komen wel positieve geluiden. Premier Jovaní Pogdanis geeft aan dat bij de hulp aan het rampgebied elke seconde telt: „De situatie verslechtert met de dag. Hoe sneller er hulp is, in welke vorm dan ook, hoe beter.” Of de grondvoertuigen daadwerkelijk die kant op gaan, is nog onduidelijk. Het besluit van de legerleiding wordt later vandaag verwacht. Defensie benadrukt bij monde van een woordvoerder dat de grondvoertuigen niet vervangend, maar aanvullend zouden worden ingezet: “De Chinooks worden gestuurd, zodra het onderhoud is afgerond en we onze mannen en vrouwen veilig op pad kunnen sturen. Daar wordt enorm hard aan gewerkt.”

“Weglaten med-evac levert minimale tijdswinst op”

\\  Na de recente ophef in de Kamer weet heel Nederland wel wat het is: de med-evac-functionaliteit in CH-47 chinook-helikopters, die specialistisch vervoer met Intensive Care-capaciteit door de lucht mogelijk maakt. Volgens Krijgsmachtkenner Frank Versneulen is het helemaal geen gek idee om de transportheli’s zonder deze functionaliteit naar Zuid-Kirganië te sturen. De vraag is alleen hoeveel tijdswinst ermee wordt geboekt: „Dat zou nog weleens kunnen tegenvallen.”

Tactisch belang in conflictsituaties
Versneulen staat op het standpunt dat de med-evac met name in conflictsituaties van belang is: Het belang van adequate chirurgische capaciteit is aan het front evident, evenals het bieden van de juiste geneeskundige verzorgingsinstallatie op het juiste moment. Niet alleen de patiënt, maar ook de operationeel commandant heeft er tactisch belang bij dat gewonde militairen zo snel mogelijk naar het achtergebied worden afgevoerd.”

Doelmatige inzet transportcapaciteit
Maar bij een rampsituatie, zoals de recente aardbevingen in Kirganië, zou het transport van hulpgoederen volgens Versneulen veel meer opleveren dan ziekenvervoer: „De Chinooks hebben grote transportcapaciteit, en zijn niet doelmatig voor het vervoeren van individuele gewonden. Daar komt de vraag bij: waarheen ga je ze afvoeren? De hospitaals die niet geraakt zijn door de bevingen liggen overvol. Veel beter zet je een veldhospitaal op in de buurt van het epicentrum. Het daarvoor benodigde materieel kun je dan weer wél aanvoeren met de CH-47 chinooks.”

Tijdswinst is wishful thinking
Dat het achterwege laten van deze Chinook-functionaliteit tijdwinst op zou leveren, is volgens Versneulen een gevalletje wishful thinking. „De daadwerkelijke tijdwinst zal minimaal zijn. We hebben het dan over uren tot een dag, schat ik zo in. Maar ik zeg niet dat dat geen kostbare tijd is. Het zou in individuele gevallen net het verschil kunnen maken.”

In shifts werken aan Chinooks ‘no-brainer’

\\  Gebrek aan inzet kun je Defensie niet verwijten: er wordt vanaf vandaag 24/7 keihard gewerkt aan het inzetbaar maken van de Chinook-helikopters. Desondanks gaat dat onderhoud alsnog twee weken duren. Kon dat echt niet anders? We vroegen drie topondernemers hoe zij leveringsproblemen aanpakken.

Innovatieve insteek
“In shifts werken is eigenlijk een no-brainer,” vindt Deliveriezz-oprichter Pinar Kaya. “En harder werken is bijna nooit de beste oplossing. De kracht van ondernemerschap is te redeneren vanuit het probleem en te komen met een innovatieve insteek. En niet pas gaan denken op het moment dat je tegen een issue aanloopt.” Kaya vindt dat creativiteit in Nederland soms te weinig wordt gewaardeerd. “Je moet je scenario’s hebben klaarliggen voor elke hobbel. En die vind je door vooraf al met je creatiefste mensen om de tafel te gaan.”

Eerlijk verhaal
“Communicatie, daar draait het om,” zegt topmanager Jacco Gries van Ecolever. “Wanneer je niet aan de verwachting van je klant kan voldoen, is een eerlijk verhaal het allerbelangrijkst. Verwachtingsmanagement is key.” Het onderhoud van de Chinooks had Gries niet anders aangepakt: “We willen als Nederland altijd vooraan staan bij het uitdelen van hulp. Maar die moet wel beschikbaar zijn natuurlijk. Defensie levert, maar kan niet nóg sneller. Nou, duidelijk toch.”

Denken vanuit het collectief
“De truc is om over het probleem heen te denken.” Terrence Broekink van Flexalobby zegt het na even peinzen. “We denken veel binnen onze eigen kaders en landsgrenzen. Als we meer vanuit een collectief gaan denken en werken, dan komen oplossingen vanzelf bovendrijven.” Of hij een ‘helikopterview’ bedoelt? Broekink moet lachen: “Dat is een mooie! Maar nee. Denk groter dan je eigen verantwoordelijkheid en zoek de samenwerking op. Ik denk dat dat altijd het belangrijkste is.”

“Hulp aan Bovaniҫe komt veel te langzaam op gang”

\\  Slachtoffers van de aardbeving in Zuid-Kirganië krijgen te weinig hulp. Dat zeggen hulporganisaties in de regio. Toegezegde hulp laat op zich wachten, hulpgoederen bereiken het gebied niet of nauwelijks. In de afgelegen gebieden zijn plunderingen gaande. De samenwerkende hulporganisaties openden het gironummer voor een nationale inzamelingsactie.

20.000 Kirganen dakloos
Het is onduidelijk hoeveel slachtoffers zijn gevallen bij de aardbeving, maar de aantallen zijn schrijnend. Volgens een woordvoerder van de provincie Borano is het lot van rond de 40.000 mensen in de regio nog onduidelijk. Volgens de woordvoerder hebben zeker 20.000 mensen de nacht in de open lucht doorgebracht en is er een groot gebrek aan voedsel, tenten, medicijnen en satellietcommunicatie.

Melding van plunderingen
Grote gebieden zijn door aardverschuivingen en modderstromen totaal onbereikbaar geworden over land en de mobiele netwerken zijn overbezet of totaal weggeslagen. De weinige berichten die de buitenwereld bereiken, schetsen een grimmig beeld. Zo zouden er plunderingen gaande zijn in de afgelegen gebieden.

Nationale inzamelingsactie
Plaatselijke hulporganisatie Artsen voor Kirganië luidt de noodklok: „Waar zijn de toegezegde medicijnen en materieel? De hulp komt veel te langzaam op gang.” De samenwerkende hulporganisaties openden vanochtend het Nederlandse noodgironummer voor een nationale inzamelingsactie, waarop al meer dan acht miljoen euro is binnengekomen.

Zuid-Kirganië in puin, Nederlandse heli’s nog in garage

\\  Terwijl het slachtofferaantal door de aardbevingen in Zuid-Kirganië nog altijd oploopt, staan de beloofde Nederlandse Chinooks in de garage. Onderhoud aan de transporthelikopters duurt ‘zeker nog een week’, zegt defensie. En operationeel zijn ze pas een week later. Dat er nu geen Chinook-helikopters beschikbaar zijn, is volgens defensiedeskundige Nelleke van Schoten een kwestie van overmacht.

Sneller niet mogelijk
De infrastructuur in Zuid-Kirganië is ernstig beschadigd. Met Chinooks kunnen in het rampgebied vitale hulpgoederen afgeleverd worden op moeilijk bereikbare plaatsen. Bijvoorbeeld waar die door aardverschuivingen of modderstromen onbereikbaar zijn over de weg. Maar een woordvoerder van de luchtmacht bevestigt vandaag dat de Chinooks voorlopig nog niet klaar zijn: We kunnen het onderhoud onmogelijk sneller uitvoeren dan we nu al doen, er wordt in shifts keihard aan gewerkt. Zodra dat is afgerond kunnen we onze mannen en vrouwen veilig op pad sturen om hulp te bieden.”

Kwestie van overmacht
Defensiedeskundige Nelleke van Schoten legt uit waarom het niet sneller kan. Nederland heeft veertien Chinook-helikopters, waarvan een deel gestationeerd is in de Verenigde Staten en een deel elders is ingezet. Dat er nu geen beschikbaar zijn door onderhoud is echt een kwestie van overmacht.” Het geplande onderhoud van de beschikbare Chinooks valt net ongelukkig uit, maar is noodzakelijk voor de veiligheid, zegt Van Schoten: Je wil te allen tijde de veiligheid van je mensen garanderen. Met nachtwerk wordt al een week aan tijd gewonnen.”

Inzet Chinooks
De Nederlandse Chinooks zijn de afgelopen jaren overal ter wereld ingezet. Voor KFOR verbleven drie Chinooks op de Balkan in 1999. De toestellen voerden ruim 700 missies uit, waarbij ze enkele honderden Kosovaarse vluchtelingen en 545 ton aan hulpgoederen vervoerden. In 2000 werd gevlogen voor operatie Allied Harbour in Albanië en een jaar later voor UNMEE in Eritrea. Daarna volgden missies in Bosnië, Irak en Afghanistan. Meest recent was de inzet van Chinooks in Mali voor transport van personeel en medische evacuaties. De toestellen maakten 2550 vlieguren in de Afrikaanse hitte.

Nieuwe reeks aardbevingen in Zuid-Kirganië

\\  Bij een reeks aardbevingen in het zuiden van Kirganië zijn zeker honderd personen om het leven gekomen. Scholen werden geëvacueerd, vliegverkeer werd grotendeels stilgelegd. De vele bevingen, waaronder drie met een kracht boven de 5 op de schaal van Richter, deden zich voor in de regio’s die in de afgelopen jaren al eerder door lichtere aardbevingen werden getroffen.

Naschokken Bovaniҫe
De meeste doden vielen in de hoofdstad Bovaniҫe, in de zuidelijke provincie Borano. De lichamen van 87 slachtoffers werden gevonden onder het puin van ingestorte gebouwen, aldus reddingswerkers. Gevreesd wordt voor meer slachtoffers, de reddingswerkzaamheden zijn pas gisteren in de avond op gang gekomen en worden bemoeilijkt door naschokken in het gebied. Er zijn geen aanwijzingen dat er Nederlandse slachtoffers zijn.

Amerikaanse toerist vermist
Het zuiden van Kirganië wordt op dit moment ook nog geplaagd door zware regenval. Zo werd het stadje Kisindola getroffen door een modderstroom vanaf berg Rižnik. Drie dorpelingen worden vermist, aldus Kirgaanse media. Ook wordt er gezocht naar een Amerikaanse toerist, die zich ten tijde van de aardbeving in de bergen rondom Kisindola bevond.

Luchthaven Unaniҫe gesloten voor lijnvluchten
De bevingen waren ook honderden kilometers verderop in de stad Unaniҫe te voelen. Daar werd uit voorzorg de luchthaven gesloten voor lijnvluchten – transportvliegtuigen met noodhulpgoederen kunnen er nog wel landen. Ook scholen gingen dicht. Dichter bij het epicentrum, op ongeveer 100 kilometer ten noordoosten van Bovaniҫe, renden mensen de straat op toen de omgeving begon te schudden. Volgens de Amerikaanse geologische dienst USGS hadden de drie zwaarste aardbevingen een kracht van respectievelijk 6.6, 5.3 en 5.4 en vonden ze binnen een uur plaats.

Hevigste beving
De bevingen hadden plaats op zo’n 10 kilometer onder het aardoppervlak, op slechts enkele kilometers van de hoofdstad. Het was de heftigste beving in het land in 40 jaar. De recente bevingen hebben een gebied van ruim 500 vierkante kilometer aangetast. Op sommige plaatsen is de bodem met 65 centimeter gedaald, blijkt uit cijfers van het Kirgaanse Nationaal Instituut voor Geofysica.

Slachtofferaantal Zuid-Kirganië loopt op

\\  De aardbevingen die het zuiden van Kirganië troffen, hebben aan zeker driehonderd mensen het leven gekost. Dit heeft regeringswoordvoerder Nikola Dukagjinic gezegd. Ziekenhuizen raken overstroomd door de vele honderden gewonden, van wie de toestand veelal ernstig is. Het aantal slachtoffers loopt ieder uur verder op, terwijl de reddingswerkzaamheden worden bemoeilijkt door de zware regenval in het gebied. Internationale hulp komt op gang.

Noodtoestand
Premier Jovaní Pogdanis heeft wegens de bevingen zijn bezoek aan Albanië afgebroken en is teruggekeerd naar de zwaar getroffen hoofdstad Bovaniҫe. In de provincie Borano is de noodtoestand uitgeroepen en Kirganië heeft hulp gevraagd aan de Europese Unie. „We hebben te maken met een ramp van ongekende proporties," zei Pogdanis. De regio wordt behalve door naschokken ook nog geteisterd door zware regenval en modderstromen.

Internationale hulp
Kirganië heeft 50.000 reservisten gemobiliseerd om te helpen bij herstelwerkzaamheden na de aardbeving, die het zuidwesten van het land trof. Dat hebben staatsmedia vandaag gemeld. Regeringsleiders uit heel Europa hebben aan premier Pogdanis hun medeleven betuigd. Internationale hulp is inmiddels opgestart en ook Nederland heeft hulp toegezegd. Een gespecialiseerd reddingsteam is al geland in Unaniҫe en er is een eenheid van de Genie onderweg naar het rampgebied. Daarnaast worden Chinook-helikopters in gereedheid gebracht, om ondersteuning te bieden in moeilijk bereikbare gebieden.