Het ‘Black Hornet Personal Reconnaissance System’ is een mini-drone die door de Special Forces van het Korps Mariniers (NL MARSOF) gebruikt wordt om het zicht van een militair te vergroten. Op een eenvoudige manier kan er snel belangrijke informatie worden verkregen, bijvoorbeeld wie of wat zich achter een bepaald gebouw of heuvel bevindt.
De Black Hornet is zo ontwikkeld dat één persoon hem kan besturen om zijn eenheid van intel te voorzien. Benieuwd wat deze ‘flying spy’ allemaal kan?
Net zoals er vrijwel elk jaar een nieuwe iPhone wordt gelanceerd, krijgt de technologie van de Black Hornet ook regelmatig een update. En net als bij een smartphone zijn deze upgrades vrij subtiel: een betere camera, een groter scherm met hogere resolutie, een betere levensduur van de batterij en een betere processor. Technologische vooruitgang zorgt ervoor dat de beeldkwaliteit van de Black Hornet camera’s verbeterd kan worden en dat hij langer kan vliegen dankzij een betere batterij.
Op dit moment vliegt de Black Hornet met een ingebouwd GPS-systeem. Dit is erg handig bij het vooruitplannen van een operatie, maar zodra de drone een gebouw binnenvliegt raakt zijn ‘interne kompas’ van slag. Ook hier wordt aan gewerkt. In de toekomst moet het mogelijk worden voor militairen om op afstand het GPS-systeem uit te schakelen om zo de Black Hornet vloeiend een gebouw in te laten vliegen.
De frequentie tussen de Black Hornet en het basisstation van de gebruiker is momenteel nog niet volledig encrypted. En dat brengt risico’s met zich mee. Gelukkig slaat de drone zelf geen data op, maar theoretisch zou de vijand de besturing van de drone kunnen overnemen. Dankzij ‘frequentie hopping’ is die kans echter zeer klein: binnen een bepaalde frequentieband springt de Black Hornet om de zoveel tijd over naar een andere frequentie, wat het voor de vijand erg moeilijk maakt om de Black Hornet te lokaliseren.
De grootste ‘vijand’ van de Black Hornet is op dit moment echter de wind. Een sterke windvlaag kan hem flink uit zijn baan halen, doordat hij zo klein en licht van gewicht is. Op een winderige bergpas in Afghanistan is dat niet prettig. Daarom wordt er bij de doorontwikkeling van de Black Hornet ook gekeken hoe hij stabieler en minder windgevoelig kan opereren.