De United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali, MINUSMA, is een vredesmissie van de Verenigde Naties met als doel Mali te stabiliseren en het politieke proces te begeleiden. Aanleiding voor de missie was de Malinese Burgeroorlog in 2012-2013.

Over Romy

Als klein meisje droomt Romy er al van om piloot te worden. Na een bezoek aan ...

Meer over Romy
romy

Vanwege het stof vervangen we lekkende seals die de olie moeten binnenhouden hier alleen als het echt noodzakelijk is.

Luister naar het audiofragment

Of lees de tekst

“Ik kan me het moment nog goed herinneren. Het was ergens in september 2015, ik was aan het werk in de hangar op Woensdrecht, toen mijn ploegcommandant naar me toekwam met de mededeling dat ik mee op missie kon. Normaal gesproken duurt het langer voordat je aan de beurt bent maar door het uitvallen van een collega kwam er ineens een plekje vrij. De uitzending was al over twee weken, waarin ik alles nog moest regelen. Toch twijfelde ik geen moment; een uitzending is waar je als militair elke dag voor oefent en traint. Ik moest alleen nog even mijn man vertellen dat ik drie maanden, waaronder de feestdagen, van huis zou zijn …”

september 2015

Het voelt
als 60ºC

Helaas kon ik niet meer met het detachement mee, aangezien die al naar Mali waren gevlogen. Ik moest dus in mijn eentje met een burgervlucht vanaf Schiphol naar Bamako, de hoofdstad van Mali. Ik vond het behoorlijk spannend: ik was 26, kwam net uit de opleiding en was nog nooit buiten Europa op vakantie geweest. Gelukkig herkende ik tijdens de vlucht een andere militair aan zijn Meindl bergschoenen, en konden we samen verder reizen.

We waren gestationeerd op Kamp Castor, vlak naast het vliegveld van Gao in het oosten van Mali. Een relatief veilige regio; tijdens mijn uitzending van drie maanden is er één keer een raketaanval geweest in de buurt, zonder resultaat. Verder naar het noordoosten, rond Kidal waar het Korps Commandotroepen was gestationeerd, werd meer gevochten.

Kamp Castor, Mali

Het werk was vergelijkbaar met ‘thuis’: met ons team zorgden we voor het onderhoud van de drie aanwezige Chinooks, die werden ingezet voor verkenningsvluchten, cargovluchten naar Kidal, de inzet van medische hulp en het beveiligen van een konvooi op de grond. De omstandigheden waren op zijn zachtst gezegd wel even wennen: een gevoelstemperatuur van 60° en overal stof en woestijnzand. Waar we in Nederland één keer per maand de motoren wasten, was het hier voorafgaand aan elke vlucht noodzakelijk.

blauwdruk chinook blauwdruk chinook

Op één motor

Tijdens een van onze reguliere onderhoudswerkzaamheden aan een Chinook bleek van één van de twee motoren de starter – een hydraulische component die de motor aandrijft - kapot, en dus hebben we die vervangen. Standaard maakt de heli dan een testvlucht boven het kamp om te kijken of alles technisch in orde is.

Ik was net naar binnen gelopen voor een flesje koud water, toen mijn collega nogal nerveus binnenkwam en zei: “De kist komt zo terug, op één motor.” Ik begreep niet goed wat hij bedoelde; een Chinook moet in principe in noodgevallen ook eventjes op één motor kunnen vliegen, misschien dat de piloot dat wilde testen. Ik liep met hem mee naar buiten en zag meteen de ernst van de situatie: naast de landingsbaan stonden een brandweerwagen en medisch personeel klaar.

Luister naar het audiofragment

Of lees de tekst

“Ondanks de hitte voelde ik een koude rilling op mijn rug. Ik nam nog een slokje water maar mijn mond bleef droog. Hadden we iets verkeerd gedaan tijdens ons onderhoud? Elke reparatie wordt standaard tweemaal gecheckt, maar toch… Ik keek naar mijn collega en zag dat hij met dezelfde vraag in zijn hoofd zat. Aan boord van de Chinook waren 2 piloten, 2 loadmasters en 3 doorgunners. Hadden wij hen in gevaar gebracht?

De piloot stuurde het toestel voor een noodlanding richting de landingsbaan van Gao Airport. Gelukkig lukte het hem om het toestel veilig aan de grond te zetten. Opgelucht haalde ik adem, en voelde nu pas hoe krampachtig ik mijn flesje water al die tijd beet had gehad.”

sleutelen aan chinook

Zodra de kist op de grond stond begonnen we meteen met trouble shooting: wat is er misgegaan? De piloot vertelde dat het probleem met de andere motor te maken had: het elektronisch circuit in de cockpit stuurde een verkeerd signaal door naar de motor, die oververhit raakte en daardoor uitgeschakeld moest worden. Het laatste beetje spanning verliet mijn lichaam; het had niet aan ons gelegen!

Van mijn meer ervaren collega’s begreep ik dat het hoogst uitzonderlijk is dat er een motor tijdens de vlucht uitvalt. We hebben er met het hele team en de bemanning van de Chinook maar even een drankje op genomen. Alcoholvrij uiteraard.