Trainingsschema
Fitheidstest

Het Korps Mariniers opereert overal ter wereld, vaak onder zware omstandigheden. Als marinier moet je dan ook veel beproevingen kunnen doorstaan, zowel fysiek als mentaal.

Fit zijn is het allerbelangrijkste voor een marinier. Daarom besteden we hier veel aandacht aan tijdens de keuring voor een functie bij het Korps Mariniers. De keuring bestaat uit een psychologisch onderzoek, een Fitheidstest, medische keuring en een veiligheidsonderzoek. Tijdens deze meerdaagse toetsmomenten komen onder meer hardlopen, kracht en een zwemtest aan bod.

Bekijk het trainingsschema

Wat moet je bij de Fitheidstest kunnen?

  • pushups

    30 push-ups in 2 minuten

    Bekijk de video
    • Binnen 2 minuten moet je minimaal 30x kunnen opdrukken.
    • Let op een gestrekt lichaam en zorg dat je borst de grond net niet raakt, laat ongeveer een vuisthoogte ertussen.
  • situps

    30 sit-ups in 2 minuten

    Bekijk de video
    • Binnen 2 minuten moet je minimaal 30 sit-ups kunnen maken.
    • Zet je voeten plat op de grond en zorg ervoor dat je de kracht uit je buikspieren haalt (niet aan je nek trekken).
  • pullups

    4 pull-ups in 2 minuten

    pullups Bekijk de video
    • Binnen 2 minuten moet je minimaal 4x kunnen optrekken.
    • Deze oefening moet in bovengreep, waarbij je duimen de stang omvatten.
    • Je trekt je op tot je kin zich boven de stang bevindt.
    • Daarna laat je je gestrekt uithangen.
  • 2700meter

    2700 meter hardlopen in 12 minuten

    hardlopen Bekijk de video

    Om bij de Fitheidstest 2700 meter in 12 minuten (Coopertest) te kunnen voltooien zul je je hardlopen moeten trainen. Dit trainen gebeurt door middel van hardlopen in verschillende loopzones, die aangeven hoe hard je moet lopen en die je zelf kunt controleren op basis van je ademhaling:

    H (rustige looppas)

    Gemakkelijk praten

    D1 (standaard duurlooptempo)

    Gemakkelijk praten, maar ademhaling is versneld

    D2 (Stevig hardlopen)

    Moeilijk praten, ademhaling is nog meer versneld

    D3 (Snel rennen)

    Praten stopt, hijgen, transpireren en rood aanlopen

    S (sprint)

    Zwaar hijgen, deze zone kun je maar enkele minuten volhouden