Deflab

// Cargodrone

Een megadrone voor mensen en munitie

Cargodrone

De ontwikkeling van onbemande vliegende systemen is in volle gang, ook bij Defensie. Onlangs hebben de allereerste demovluchten van de ‘cargodrone’ plaatsgevonden. Deze megadrone meet 4 bij 3 meter, weegt 130 kilo en moet in de toekomst niet alleen voedsel, brandstof en munitie gaan vervoeren maar ook (gewonde) personen.

Hoe werkt de drone?

Deze vliegende krachtpatser komt uit een Nederlandse machinefabriek en werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de landbouw. Met zijn hefvermogen – tot wel 500 kilo! – zou de drone grote gewassen kunnen bemesten en besproeien. Het vliegende systeem is met 8 motoren een zogenaamde multirotor en kan zelfstandig vliegen op gps-coördinaten. Twee grote accu’s houden het eerste prototype nu bijna een half uur in de lucht. Het tweede prototype moet niet alleen langer in de lucht kunnen blijven maar ook lichter worden en nog meer kunnen vervoeren.

Cargodrone

Waarvoor gaat Defensie de drone gebruiken?

Defensie gaat met deze nieuwe techniek uiteraard geen akkers besproeien. Wel moet de drone in de toekomst veel en zwaar materieel kunnen verplaatsen. Denk aan flessen water, voedsel, brandstof, kleding, bewapening en grote pallets munitie. En als de techniek helemaal is doorontwikkeld, wil Defensie uiteindelijk ook veilig en snel mensen van A naar B kunnen brengen met de megadrone. In binnen- en buitenland, boven vlakke terreinen én lastig te bereiken locaties.

Met wie werkt Defensie hiervoor samen?

De doorontwikkeling van zo’n drone kost tijd en geld. Daarom werkt Defensie niet alleen samen met de machinefabriek die de techniek heeft ontwikkeld, maar ook met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). In Nederland mag je niet zomaar de lucht in met een drone en is het NLR de enige instantie die experimenteel mag vliegen met zulke systemen. Daarnaast zit Saxion in het samenwerkingsverband; deze hogeschool levert met zijn studenten een onmisbare schat aan technische kennis.

cargodrone
cargodrone
cargodrone
1

Wat zijn de volgende stappen?

Defensie gaat 10 cargodrones aankopen. Op dit moment wordt er gesleuteld aan het tweede prototype. Deze versie moet niet alleen beschikken over betere technische, maar ook over militaire specificaties. Denk bijvoorbeeld aan collision avoidance, een techniek die ervoor zorgt dat de drone niet tegen andere vliegende objecten aanbotst. Als alles meezit, moet de megadrone tussen 2022 en 2025 operationeel inzetbaar zijn.

Onze techniek straks ook in jouw handen?

Bekijk onze technische vacatures