Motoren vervangen

Romy - Sergeant bij de Luchtmacht

vrijdag 11 december 2015

Inmiddels ben ik al een tijdje op uitzending in Mali. Het bevalt me erg goed en de tijd vliegt enorm! We hebben het Midterm-feestje gehad en dat betekent dat we alweer langzaam kunnen gaan beginnen met aftellen om naar huis te gaan. Ook Sinterklaas is inmiddels bij ons langs geweest en heeft een hoop pepernoten en chocoladeletters achtergelaten. Het is een rustige uitzending met gelukkig geen gekke dingen zoals aanslagen op het kamp o.i.d. Dat maakt het dat de sfeer op het kamp relaxed is en iedereen hier goed zijn werk kan doen. Tussen het werken door wordt er veel gesport en film of series gekeken.

Qua onderhoud is het de afgelopen weken zeker niet saai geweest. Een paar weken geleden moest van één van de kisten de motor vervangen worden. Dat zijn de leukste technische klussen. De oude motor was zo door het zand en stof toegetakeld dat de titanium vaantjes die erin zitten allemaal krassen en deukjes hadden opgelopen.  Nadat we de motor vervangen hadden konden de vliegers de kist gaan FCF’en. FCF staat voor Functional Check Flight en daarbij testen ze alle systemen tijdens groundruns en het vliegen. We waren een kleine week onderweg met de FCF en alles ging eigenlijk heel voorspoedig. We dachten nog twee vluchtjes nodig te hebben om de kist weer operationeel inzetbaar te krijgen. De kist ging weer de lucht in om de gedane verstellingen te testen. Niet lang nadat ze de lucht in waren kregen wij de melding dat de kist op één motor binnen zou komen. Ik had in eerste instantie nog niet zo door wat er nou precies gaande was. De Chinook heeft twee motoren en als het moet kan hij ook op één motor vliegen.

Ik vond het raar te horen dat hij dat nu wel deed want had er nooit van gehoord dat op één motor vliegen ook getest moest worden. Tot ik op het platform aankwam en zag dat de brandweer klaar stond voor de kist die ieder moment binnen zou komen. Het werd mij toen pas duidelijk dat er echt een motor in de vlucht ermee op gehouden was en dat dit zeker niet de bedoeling was. Nadat de kist op de grond stond en uitgezet was zijn we gelijk naar de crew gegaan om te horen wat er precies gebeurd was. De motor die wij er eerder die week op gezet hadden deed het gelukkig nog prima. Dit keer was het de andere motor die dienst weigerde. Ik had dit nog nooit meegemaakt en ook mijn collega’s zeiden dat dit zeldzaam is. Hoewel de bemanning van de kist er erg nuchter onder was kan ik me best voorstellen dat het even zenuwachtige minuten voor ze zijn geweest. Vanaf het moment dat de motor het niet meer deed heeft het 6 minuten geduurd voordat ze weer terug op het platform waren. De AVT-collega’s (Avionica Technici) zijn er gelijk op gedoken om uit te zoeken wat het veroorzaakt heeft dat de motor ermee gestopt is. Uiteindelijk bleek het probleem deels uit de cockpit te komen. De Engine Condition Levers (hendels waarmee de motoren op Stop, Ground en Flight gezet kunnen worden) gaven een verkeerd signaal af waardoor de motor er vandoor ging en een overtemperatuur kreeg. Uiteindelijk hebben we het onderdeel in de cockpit en nog een motor moeten vervangen. Hierna hebben we de FCF met succes kunnen afronden en de kist weer inzetbaar gekregen.

Van de week is er een aanslag op Kidal geweest en moesten onze kisten eruit voor een MedEvac (Medical Evacuation) vlucht. Kidal is een stad die een kleine 350 km ten noord/oosten van Gao ligt. Het kamp is bestookt met een aantal raketten en daarbij zijn er helaas een aantal doden en gewonden gevallen. De kisten kwamen begin van de avond terug met hier en daar nog wat bloed van gewonden in de kisten. Dus handschoentjes aan, emmertje met dettol klaarmaken en schoonmaken. Voor het schoonmaken van de brancards kregen we gelukkig wat hulp van de brandweer. Die hebben ze schoongespoten en daarmee kon alles schoon de kist weer in. Klaar voor een nieuwe inzet!

 

 

Reageer als eerste

  • Defensie Account
    Account aanmaken